Tehnologia Jantelor Auto

SICET SERVICE > Tehnologia Jantelor Auto

AEZ SPECIAL

 

Janta modulara din trei componente “Nemesis” – High-Grade, High-Tech, o janta pentru perfectionisti!

Partea interioara, cea exterioara, dar si bratele sunt realizate prin forjare. Suprafetele sunt electroplacate. Buza exterioara lustruita la extrem si bratele sablate, de culoarea titanului, dau jantei un aspect tehno mult ravnit.
Constructia modulara duce aspectul si performanta jantelor sport si luxoase la un nou nivel.

Janta forjata “Forge A” – Lite tec®  – Eleganta, luxoasa, o janta rafinata!

 

Forge A este o janta forjata, cu un design elegant si rafinat. Este fabricata pe baza tehnologiei Lite tec®. Dispozitive rotative aplica o presiune enorma asupra materialului brut pentru a crea baza unei jante de mare densitate. Combinarea presiunii, a vitezei de rotire si a temperaturilor inalte are un rol decisiv in determinarea rezistentei jantei, intregul proces fiind monitorizat continuu de computere. Este masurata si reglata temperatura, sunt verificate constant presiunea si tensiunile rezultate, procedura fiind una de finete, pe care nu multe companii au reusit sa o perfectioneze la acest nivel.

Forjarea

 

Forjarea este o tehnica de productie aplicata in timp ce materialul este incalzit, dar inca solid. Asa-numitele blocuri de aluminiu (niste cilindri de circa 30 cm diametru si 60 cm inaltime) sunt supuse unor temperaturi si presiuni ridicate, in urma carora rezulta forma. Procedura presupune trei stagii diferite, folosindu-se matrite cu grade diferite de detaliere. Matritele sunt fixate si presate impreuna in dispozitivul de forjare, presiunea la care se lucreaza fiind cuprinsa intre 5.000 si 8.000 de tone.

 

Compresarea materialului in timpul forjarii are ca rezultat cresterea puternica a densitatii, ridicand drastic si capacitatea de incarcare. Este folosit un aliaj de aluminiu-silicon, care permite ca suprafata exterioara sa poata fi slefuita pana luceste puternic. Aceasta stralucire se mentine si dupa ce suprafata este sigilata prin acoperirea cu o substanta acrilica, pentru protejarea ei impotriva intemperiilor, substantelor chimice sau zgarierii. Invelisul acrilic face imposibila (dar si complet nenecesara) reslefuirea jantei.

 

Productia

Forjarea

Materialele sunt incalzite la aproximativ 400°C inainte de fiecare stagiu.

 

Prelucrarea

Pana la aceasta faza, toate etapele se realizeaza prin forjare. Finisarea finala are loc printr-o prelucrare atenta, care implica echipamente extraordinar de fine, toate detaliile fiind finisate si ajustate cu precizie la dimensiunile cerute, conform specificatiilor si designului echipei AEZ.

La final, janta este slefuita manual la interior si exterior, trecandu-se la imbracarea ei intr-un strat acrilic protector.

 

Pe scurt

Forjarea ne permite sa imprimam unei jante niste proprietati si performante de mare clasa. In consecinta, se ating niveluri mai ridicate ale manevrabilitatii si franarii, foarte apreciate de profesionistii si iubitorii masinilor sport, cu atat mai mult cu cat toate imbunatatirile au loc in conditiile in care masa este mentinuta la un nivel foarte scazut. Desigur, costurile de productie ale jantelor forjate sunt mult mai ridicate decat ale jantelor normale, realizate prin turnare.

Nano tec – easy 2 clean® Brilliant Silver

 

”Nano tec Brilliant Silber” (Nano tec Argintiu Stralucitor) este o finisare realizata prin nanotehnologie, care, pe langa efectul stralucitor si delicat al culorii, reuseste sa respinga murdaria si praful. A fost dezvoltata de catre expertii de la AEZ Produktion impreuna cu firma FreiLacke, localizata in Bräunlingen, Germania.

Finisajul genereaza o forta de frecare foarte redusa, fapt care permite crearea efectului frunzei de lotus. Apa este respinsa, la fel cum sunt si uleiurile, mizeria, praful placutelor de frana. Acestea nu mai adera la suprafata jantei, permitand o curatire mult mai usoara (easy 2 clean).

Mai mult decat atat, finisajul noastru Nano tec Brilliant Silver este rezistent la zgariere, foarte dur si rezistent la temperaturi ridicate – proprietati care cu timpul au devenit sinonime cu produsele AEZ.

AEZ Leichtmetallräder este prima companie din lume care foloseste nanotehnologie in finisajul jantelor din aliaj.

Nano tec – easy 2 clean apare, de exemplu, pe modelul AEZ Raver.

O janta cu EH2+ Hump

 

EH2+ hump reprezinta un nou nivel de dezvoltare a designului cocoaselor cu care sunt prevazute jantele. Impreuna cu anvelopele tip run-flat (care pot rula temporar si in conditiile in care pierd presiunea), EH2+ Hump garanteaza ca anvelopa nu va aluneca de pe janta in cazul unei pierderi bruste de presiune. Evident, pot fi folosite si anvelope normale, dar fara avantajele oferite de anvelopele tip run-flat.

Designul EH2+ Hump este folosit in prezent pe noile jante din gama, cum ar fi AEZ Phoenix si AEZ Intenso.

Crearea modelelor

 

Povestea oricarei jante incepe cu o idee, probabil schitata pe o bucatica de hartie. Apoi este pusa la punct o documentatie care contine informatii, cerinte si specificatii de baza. Cele doua aspecte primordiale se combina, rezultand un aspect primar, precum si o structura tehnica primara (o componenta, doua componente sau trei componente). Apoi ideea evolueaza rapid intr-un program computerizat specializat in stare sa creeze un model 3D. Pe acest model se efectueaza deja teste virtuale care tin cont de datele specifice pentru a anticipa reactiile jantei reale. Janta poate fi rotita si analizata din toate unghiurile, designul fiind cu usurinta ajustat si din perspectiva estetica, dar si din perspectiva tehnica. Scopul este obtinerea unui model atractv, dar si extrem de performant.

Teste de tensiune – Stresul bratelor

 

Presiuni enorme (foarte mult peste ceea ce suporta o janta in timpul folosirii) sunt aplicate modelului 3D care calculeaza tensiunile si indica modificarile. Softul foloseste culori diferite pentru evidentierea zonelor de stres: rosu pentru stres mare, verde pentru lipsa stresului.

Alterarea formelor

Testele modelului 3D indica si daca bratele sau butucul sufera modificari in timpul testelor de stres, din nou prin folosirea culorilor. Zonele critice vor fi indicate cu rosu, designul fiind modificat pentru eliminarea oricaror abateri necontrolate.
Testele finale ale jantei

Janta 3D este modificata si optimizata pana cand nivelurile critice de stres sunt eliminate complet. Janta este conceputa pentru a suporta presiuni enorme, garantand siguranta soferului si un inalt nivel de calitate al produselor nostre.

Prototipul rezultat urmeaza sa treaca si prin teste similare in conditii reale.

Testele TUEV

 

De fapt, chiar fiecare janta produsa de AEZ trece prin teste TUEV, garantand siguranta in trafic pentru multi ani. Cele mai importante teste TUEV sunt:

  • Testul de uzura
  • Testul de rulare
  • Testul de impact
  • Testul de condus

 

Testul de uzura
Acesta simuleaza fortele laterale care afecteaza janta in conditiile in care este condusa in viraje. Fiecare janta este fixata cu flansa la un inel de tensiune si supusa unei presiuni rotative care se propaga in intreaga suprafata de montaj.

Testul de rulare
In acest test, janta este verificata pentru stresul inregistrat in timpul rularii in linie dreapta sau curba.

Testul de impact
Testul simuleaza impactul jantei cu o piatra. Un ciocan este folosit de doua ori, pentru lovirea unui brat si a supapei.

Testul de condus
Testul presupune testarea jantei pe fiecare vehicul de pe piata. Testul verifica si offset-ul (decalajul), anvelopele si eventualele modificari ale caroseriei.

 

Folosirea pe timp de iarna

 

Este stiut… nicio janta nu este produsa exclusiv pentru folosirea pe timp de iarna. Capacitatea ei de a fi folosita iarna in conditii optime (trebuie sa reziste la sare, substante chimice si pietricele) este data de calitate si de rezistenta stratului protector (a lacului folosit).
AEZ practica o finisare cu adevarat speciala, dezvoltata in mod expres pentru a face fata cu brio conditiilor aparte din anotimpul rece.
Obiectivul a fost sa se gaseasca un compromis ideal intre duritate si elasticitate, efectul fiind o reactie optimizata la impact. Exista mai multe metode nestandardizate pentru testarea proprietatilor, cea mai dura dintre ele fiind cunoscuta sub numele de „caderea Jaguar”: o piulita tip M8 este lasata sa cada de la o inaltime de 4 metri, printr-un tub, astfel incat sa loveasca janta. Lacul nu trebuie sa se ciobeasca.

Protectia la sare

 

Toate jantele AEZ trebuie sa treaca testul spray-ului sarat. In acest test, finisajul exterior este zgariat si apoi udat cu o solutie acida, intr-un container din plastic, pentru aproximativ 300 de ore. Testul demonstreaza repede cat de mare este calitatea prelucrarii, pentru ca finisajul „infloreste” unde lacul sau vopseaua are defecte sau e de slaba calitate.
Lanturile de zapada
In principiu, lanturile, atunci cand sunt montate corespunzator, nu reprezinta o problema pentru jantele AEZ. In functie de vehicul, AEZ are grija sa mentioneze posibilitatea de montaj al lanturilor in certificarea TUEV.