Importanta anvelopelor

SICET SERVICE > Importanta anvelopelor

Importanta anvelopelor

 

Anvelopele sunt singura legatura a automobilului cu asfaltul. Absolut toate manevrele efectuate la volanul unui vehicul, tractiunea, franarea si virarea, depind de anvelope.

De fapt, o serie de atribute ale masinii depind de cele ale anvelopei:

 

Puterea masinii Se traduce la nivelul rotii prin tractiune. Spre exemplu, pentru a putea beneficia de forta unui motor puternic, trebuie folosita o anvelopa de mare aderenta. In caz contrar, puterea se pierde prin derapare si se ajunge la o uzura nejustificata a pneului.
Siguranta In functie de specificatile producatorului masinii, anvelopele sunt proiectate pentru a suporta o sarcina bine determinata, o viteza maxima de rulare si o distanta minima de franare.
Confortul Este influentat de rigiditatea anvelopei si de inaltimea talonului acesteia. Producatorul autoturismului recomanda o dimensiune optima. Exista posibilitatea optarii pentru o janta de diametru mai mare si o anvelopa cu un talon mai jos, astfel incat sa se pastreze diametrul total al rotii. Insa o anvelopa cu talonul mai mic nu va asigura pasagerilor acelasi confort.
Viteza maxima de rulare Fiecare anvelopa vine de la producator cu indicele de viteza stantat pe talon, fiind garantata numai daca se respecta aceasta viteza maxima.

Daca se va monta o anvelopa cu un indice de viteza T (190 km/h) pe o masina capabila sa ruleze cu 270 km/h, este clar ca autoturismul nu va putea fi folosit la capacitatile maxime.

Sarcina suportata Toate anvelopele au inscrise un indice de sarcina, ce reprezinta greutatea maxima suportata de anvelopa. In cazul depasirii acestei limite, anvelopa este supusa riscului de a se deteriora rapid si siguranta in timpul rularii este diminuata considerabil. Bineinteles, se pierde garantia.
Aspectul Un atribut din ce in ce mai important al unei masini. Aspectul unei anvelope poate schimba total perceptia asupra unei masini, atat in sens pozitiv, cat si negativ.

Alegerea anvelopelor in functie de dimensiuni si indici

 

Pentru a exemplifica vom folosi o dimensiune uzuala : 195/65R15. Mentionam ca dimensiunea anvelopelor pentru fiecare masina este trecuta in talonul masinii.

Ce inseamna 195/65R15?

pic_alegere

195 Latimea anvelopei sau latimea sectiunii. Se masoara in mm si reprezinta zona de latime maxima cand este montata pe janta corecta. Latimea reala a anvelopei depinde de janta pe care este montata.

65 Raportul nominal de aspect. Se obtine prin impartirea inaltimii sectiunii la latimea acestuia si inmultirea rezultatului cu 100. Daca nu este specificat acest raport nominal de raport (ex. 175R14), atunci se ia in considerare raportul de baza, care in cazul anvelopelor radiale este 82%.

R Radial. Anvelopa are o constructie radiala. Anvelopele radiale au firele din pliuri extinse pana la talon. Firele sunt dispuse la unghiuri de 90°, carcasa fiind stabilizata de o curea circumferentiala.

Alternative: B – constructie bretea si D – constructie in diagonala.

15 Diametrul rotii in inch. Este exact dimensiunea pe care se potriveste anvelopa. Exista jante mai vechi, numite TRx, care au marimi indice ca 390. Acestea nu sunt compatibile cu anvelopele obisnuite.

91 Indicele de incarcare.

H Indicele de viteza.

CLASIFICAREA DE VITEZE

Clasificarea de viteza pentru orice anvelopa consta in masurarea vitezei maxime la care anvelopa poate transporta o anumita greutate in siguranta. Totodata este un indiciu pentru comportamentul anvelopei la viteze inferioare. O anvelopa cu un grad mai bun de clasificare ofera o tractiune si un raspuns la volan foarte bun si la 100 Km/h.

O lista de clasificare este urmatoarea:

 

Indice de viteza Viteza maxima

KM/H

F 80
G 90
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
ZR PESTE 240
W 270
Y 300

 

CLASIFICAREA INDICILOR DE GREUTATE

Indice de greutate Sarcina pe anvelopa (kg.) Indice de greutate Sarcina pe anvelopa (kg.) Indice de greutate Sarcina pe anvelopa (kg.)
60 250 96 710 132 2000
61 257 97 730 133 2060
62 265 98 750 134 2120
63 272 99 775 135 2180
64 280 100 800 136 2240
65 290 101 825 137 2300
66 300 102 850 138 2360
67 307 103 875 139 2430
68 315 104 900 140 2500
69 325 105 925 141 2575
70 335 106 950 142 2650
71 345 107 975 143 2725
72 355 108 1000 144 2800
73 365 109 1030 145 2900
74 375 110 1060 146 3000
75 387 111 1090 147 3075
76 400 112 1120 148 3150
77 412 113 1150 149 3250
78 425 114 1180 150 3350
79 437 115 1215 151 3450
80 450 116 1250 152 3550
81 462 117 1285 153 3650
82 475 118 1320 154 3750
83 487 119 1360 155 3875
84 500 120 1400 156 4000
85 515 121 1450 157 4125
86 530 122 1500 158 4250
87 545 123 1550 159 4375
88 560 124 1600 160 4500
89 580 125 1650 161 4625
90 600 126 1700 162 4750
91 615 127 1750 163 4875
92 630 128 1800 164 5000
93 650 129 1850 165 5150
94 670 130 1900
95 690 131 1950

Alte simboluri inscrise pe anvelope

 

M+S (M&S sau M-S) indica faptul ca anvelopa este buna pentru toate anotimpurile. Vei gasi aceste marcaje pe aproape toate anvelopele de iarna sau iarna/vara. Anvelopele de vara nu vor avea inscrise pe ele acest semn.

* Indica o comportare foarte buna a anvelopei in caz de zapada abundenta. Aceasta anvelopa va face fata mai bine conditiilor de iarna decat cele marcate M+S. Sunt cele mai sigure anvelope pe timp de iarna.

DOT Department Of Transportation (Ministerul transporturilor). Dupa aceste prescurtari apare inscrisa denumirea producatorului sau sigla acestuia. Tot aici mai apar: marimea anvelopei, executia anvelopei si data fabricarii (saptamana si anul). Simbolul „1900″ indica faptul ca anvelopa a fost fabricata in a 19-a saptamana a anului 2000.

TUBELESS Anvelopa fara camera (TUBETYPE = cu camera).

 

Alegerea in functie de anotimp

Anvelope de vara

Au un comportament foarte bun pe asfalt uscat sau umed, dar nu sunt recomandate pe carosabil acoperit de gheata sau zapada. Fiind proiectate sa reziste la temperaturile ridicate din perioada verii, vor deveni mult prea rigide la temperaturi mai mici de 7°C. O rigiditate crescuta va conduce la o aderenta proasta si implicit va afecta gradul de manevrabilitate al masinii.

Anvelope de iarna

Asigura tractiune si aderenta sporita pe noroi, zapada sau gheata. Anvelopele de iarna sunt realizate dintr-un material ce isi pastreaza toate proprietatile la temperaturi scazute. Profilul este proiectat in asa fel incat sa asigure o aderenta cat mai buna chiar si in conditiile in care carosabilul este acoperit de zapada sau gheata. In cazul rularii pe un carosabil uscat sau umed se diminueaza manevrabilitatea, se accentueaza ritmul de uzura si zgomotul produs va fi mai ridicat.

Anvelope pentru tot anul

Anvelope care imbina calitatile anvelopelor de vara si a celor de iarna. In conditii extreme sunt inferioare celor destinate unui singur sezon, respectiv anvelopelor de vara pe uscat sau celor de iarna pe zapada. Avantajul lor este faptul ca pot fi folosite tot anul si prin urmare este suficient un singur set de anvelope, indiferent de sezon.

Alte criterii care pot duce la alegerea anvelopelor:

– rezistenta scazuta la rulare, ce conduce la reducerea consumului de combustibil

– zgomot redus in toate regimurile de exploatare

– posibilitatea de a fi reparate

– rezistenta la viteze mari si incarcare maxima

– confort la calatorie

– uniformitate

 

Sfaturi

– Verifica presiunea in mod regulat, cel putin o data la doua saptamani si numai cand anvelopa este rece.

– Dezumfla cauciucurile numai cand acestea sunt reci.

– Verifica specificatiile producatorului masinii in legatura cu presiunile indicate pentru diferite pozitii ale anvelopelor si pentru stilul tau de sofat.

– Foloseste capace de valva de tip etans.

– Pentru rodarea anvelopei, e bine sa conduci primii 300 de kilometri cu o viteza moderata. Pentru anvelopele din clasele H/V/W/Y/Z in special, modereaza viteza pe primii 100 de kilometri.

– Evita impactul cu bordurile, frecarea de acestea, gropile si alte tipuri de obstacole sau denivelari bruste.

– Verifica periodic echilibrul si geometria rotilor pentru a evita uzura neuniforma a anvelopelor.

– Evita riscurile datorate uzurii ridicate a pneurilor verificand adancimea profilului acestora. Mentionam ca adancimea minima legala a canelurilor este de 1,6 mm. Iti recomandam totusi o atentie sporita inca de la o adancime de 2mm vara, sau 2.5mm iarna. In nici un caz nu folosi anvelopele dupa ce au trecut de limita de uzura marcata pe fiecare pneu in parte.

– Pentru o uzura uniforma a anvelopelor e bine sa le rotesti intre ele, fara a le incrucisa.

– In cazul in care constati o uzura neregulata la una din anvelope, inainte sa o schimbi trebuie sa gasesti si sa inlaturi cauza care a generat uzura.

– Daca inlocuiesti doar doua anvelope, monteaza-le pe cele noi pe axul din spate, indiferent daca masina are tractiune pe puntea din fata sau pe cea din spate.

– Cand folosesti anvelopele temporare (de urgenta), tine cont de conditiile de folosire mentionate in cartea autovehiculului. Poti folosi acea anvelopa pana la primul service unde trebuie sa o inlocuiesti cu o anvelopa normala. Viteza maxima cu care puteti sa rulezi cu aceasta anvelopa este de 80 km/h.

– Cand schimbi anvelopele de vara cu cele de iarna trebuie sa inlocuiesti toate cele 4 pneuri.

– Durata medie de viata a unei anvelope este de 5 ani. Semnele de imbatranire sunt crapaturile ce apar pe flanc sau deformarea carcasei anvelopei.
– Evita supraincarcarea! Tine cont de indicii de sarcina ai anvelopelor.

– Asigura-te ca ai presiunea optima in anvelope.

– Nu rula cu viteze mai mari decat cele permise de indicele de viteza al anvelopei.

– Nu monta pe masina anvelope de dimensiuni diferite de cele mentionate in talon. Pentru orice modificare de acest gen consulta un specialist.

– Nu folosi camere de aer pentru anvelopele de tip tubless.

– Nu folosi hidrocarburi pentru curatarea flancurilor anvelopelor.

– Evita folosirea lanturilor de zapada pe sosele neacoperite de zapada.