Alte simboluri inscrise pe anvelope
M+S (M&S sau M-S) indica faptul ca anvelopa este buna pentru toate anotimpurile. Vei gasi aceste marcaje pe aproape toate anvelopele de iarna sau iarna/vara. Anvelopele de vara nu vor avea inscrise pe ele acest semn.
* Indica o comportare foarte buna a anvelopei in caz de zapada abundenta. Aceasta anvelopa va face fata mai bine conditiilor de iarna decat cele marcate M+S. Sunt cele mai sigure anvelope pe timp de iarna.
DOT Department Of Transportation (Ministerul transporturilor). Dupa aceste prescurtari apare inscrisa denumirea producatorului sau sigla acestuia. Tot aici mai apar: marimea anvelopei, executia anvelopei si data fabricarii (saptamana si anul). Simbolul „1900″ indica faptul ca anvelopa a fost fabricata in a 19-a saptamana a anului 2000.
TUBELESS Anvelopa fara camera (TUBETYPE = cu camera).
Alegerea in functie de anotimp
Anvelope de vara
Au un comportament foarte bun pe asfalt uscat sau umed, dar nu sunt recomandate pe carosabil acoperit de gheata sau zapada. Fiind proiectate sa reziste la temperaturile ridicate din perioada verii, vor deveni mult prea rigide la temperaturi mai mici de 7°C. O rigiditate crescuta va conduce la o aderenta proasta si implicit va afecta gradul de manevrabilitate al masinii.
Anvelope de iarna
Asigura tractiune si aderenta sporita pe noroi, zapada sau gheata. Anvelopele de iarna sunt realizate dintr-un material ce isi pastreaza toate proprietatile la temperaturi scazute. Profilul este proiectat in asa fel incat sa asigure o aderenta cat mai buna chiar si in conditiile in care carosabilul este acoperit de zapada sau gheata. In cazul rularii pe un carosabil uscat sau umed se diminueaza manevrabilitatea, se accentueaza ritmul de uzura si zgomotul produs va fi mai ridicat.
Anvelope pentru tot anul
Anvelope care imbina calitatile anvelopelor de vara si a celor de iarna. In conditii extreme sunt inferioare celor destinate unui singur sezon, respectiv anvelopelor de vara pe uscat sau celor de iarna pe zapada. Avantajul lor este faptul ca pot fi folosite tot anul si prin urmare este suficient un singur set de anvelope, indiferent de sezon.
Alte criterii care pot duce la alegerea anvelopelor:
– rezistenta scazuta la rulare, ce conduce la reducerea consumului de combustibil
– zgomot redus in toate regimurile de exploatare
– posibilitatea de a fi reparate
– rezistenta la viteze mari si incarcare maxima
– confort la calatorie
– uniformitate
Sfaturi
– Verifica presiunea in mod regulat, cel putin o data la doua saptamani si numai cand anvelopa este rece.
– Dezumfla cauciucurile numai cand acestea sunt reci.
– Verifica specificatiile producatorului masinii in legatura cu presiunile indicate pentru diferite pozitii ale anvelopelor si pentru stilul tau de sofat.
– Foloseste capace de valva de tip etans.
– Pentru rodarea anvelopei, e bine sa conduci primii 300 de kilometri cu o viteza moderata. Pentru anvelopele din clasele H/V/W/Y/Z in special, modereaza viteza pe primii 100 de kilometri.
– Evita impactul cu bordurile, frecarea de acestea, gropile si alte tipuri de obstacole sau denivelari bruste.
– Verifica periodic echilibrul si geometria rotilor pentru a evita uzura neuniforma a anvelopelor.
– Evita riscurile datorate uzurii ridicate a pneurilor verificand adancimea profilului acestora. Mentionam ca adancimea minima legala a canelurilor este de 1,6 mm. Iti recomandam totusi o atentie sporita inca de la o adancime de 2mm vara, sau 2.5mm iarna. In nici un caz nu folosi anvelopele dupa ce au trecut de limita de uzura marcata pe fiecare pneu in parte.
– Pentru o uzura uniforma a anvelopelor e bine sa le rotesti intre ele, fara a le incrucisa.
– In cazul in care constati o uzura neregulata la una din anvelope, inainte sa o schimbi trebuie sa gasesti si sa inlaturi cauza care a generat uzura.
– Daca inlocuiesti doar doua anvelope, monteaza-le pe cele noi pe axul din spate, indiferent daca masina are tractiune pe puntea din fata sau pe cea din spate.
– Cand folosesti anvelopele temporare (de urgenta), tine cont de conditiile de folosire mentionate in cartea autovehiculului. Poti folosi acea anvelopa pana la primul service unde trebuie sa o inlocuiesti cu o anvelopa normala. Viteza maxima cu care puteti sa rulezi cu aceasta anvelopa este de 80 km/h.
– Cand schimbi anvelopele de vara cu cele de iarna trebuie sa inlocuiesti toate cele 4 pneuri.
– Durata medie de viata a unei anvelope este de 5 ani. Semnele de imbatranire sunt crapaturile ce apar pe flanc sau deformarea carcasei anvelopei.
– Evita supraincarcarea! Tine cont de indicii de sarcina ai anvelopelor.
– Asigura-te ca ai presiunea optima in anvelope.
– Nu rula cu viteze mai mari decat cele permise de indicele de viteza al anvelopei.
– Nu monta pe masina anvelope de dimensiuni diferite de cele mentionate in talon. Pentru orice modificare de acest gen consulta un specialist.
– Nu folosi camere de aer pentru anvelopele de tip tubless.
– Nu folosi hidrocarburi pentru curatarea flancurilor anvelopelor.
– Evita folosirea lanturilor de zapada pe sosele neacoperite de zapada.